Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1991. gada 21.augusta rīta sēdes stenogramma

No Barikadopēdija


[[19910821|]]

1991.gada 21.augusta sēdes stenogramma

Rīta sēde

  • / Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; /- atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos -
    Jāņa Britāna tulkojums.

Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.

Priekšsēdētājs: Lūdzu apliecināt savu klātbūtni zālē ar reģistrēšanos. Lūdzu rezultātu: 99 deputāti, 100... 101... 102 deputāti ieradušies. Apspriežam šīsdienas mūsu darba kārtību. Lūdzu, deputāts Dinevičs.

J.Dinevičs: Es gribētu Latvijas Tautas frontes frakcijas vārdā teikt, ka pašreiz ir ļoti sarežģīta situācija, un, ņemot vērā to, ka pretējā frakcija un tās vadītājs vakar viennozīmīgi paziņoja, ka viņi paraksta dokumentu, ka ir parakstījuši dokumentu, kurā viņi šo kliķes apvērsumu padara par likumīgu, es gribētu lūgt mūsu plenārsēdes vadību pārtraukt šo plenārsēdi, lai varētu noturēt frakcijas sēdi, līdz pulksten 12.00.

Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, deputāte Buķele.

E.Buķele: Kolēģi, es atvainojos, varbūt jūs jau to pārrunājāt... Es nācu kājām cauri Rīgai, cilvēki stāv un gaida mūsu informāciju. Vai mums ir lietderīgi šeit sēdēt līdz pulksten 12.00, varbūt mums vajadzētu ātri visu pārrunāt un iet uz tiem punktiem, kur mūs gaida?

Priekšsēdētājs: Deputāts Cilinskis, lūdzu.

E.Cilinskis: Es vēršos pie tiem pretējās frakcijas deputātiem, kuri šeit sēž. Es tikai, ņemot vērā, ka pretējās frakcijas līderis Dīmanis vakar akceptēja frakcijas piederību šim apvērsumam, acīmredzot... militārajai huntai, var būt, ka... un tātad acīmredzot pēc šīs huntas sagrāves šie cilvēki un arī pretējās frakcijas deputāti tiks tiesāti par valsts nodevību. Var būt, ka ne visi deputāti piedalās šajā apvērsumā, vismaz vēl ir laiks padomāt un norobežoties no tā.

Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, deputāts Aleksejevs.

A.Aleksejevs: */Es uzskatu, ka šodienas darba kārtībā nepieciešams ieslēgt jautājumu par iedzīvotāju apgādi ar pārtikas produktiem un maizi, jo ar to ir radušās problēmas./

Priekšsēdētājs: Lūdzu uzmanību un klusumu! Lūdzu, deputāte Zeile.

V.Zeile: Es lūdzu plenārsēdes darba kārtībā iekļaut jautājumu par 1991.gada valsts budžeta izmaiņām. Budžeta komisija ir gatava dokumentus iesniegt visiem plenārsēdes dalībniekiem pulksten 15.00.

Priekšsēdētājs: Paldies. Kolēģi deputāti! Pirmais priekšlikums bija Latvijas Tautas frontes frakcijas vadītāja deputāta Dineviča priekšlikums, kurā viņš lūdza pārtraukt mūsu plenārsēdes darbu līdz pulksten 12.00, lai šo situāciju, kura pašreiz ir izveidojusies, politisko un citu, izvērtētu frakcijas sēdē. Tāds ir ierosinājums. Visi pārējie priekšlikumi ir pakārtoti pirmajam balsojumam.

Lūdzu, deputāts Bojārs.

J.Bojārs: Ņemot vērā Budžeta komisijas domas, varbūt pārcelsim plenārsēdi vispār uz pulksten 15.00, jo diezin vai līdz pulksten 12.00 izlemsim šo jautājumu. Tas ir trešais priekšlikums... Vai mēs paspēsim? Un tad arī pie reizes nobalsosim par budžetu.

Priekšsēdētājs: Kolēģi! Vai nu mēs izsakām argumentus, bet es lūdzu jūs... un kā tad balsot- paspēsim vai nepaspēsim. Ir konkrēts frakcijas vadītāja priekšlikums, un par šo priekšlikumu jābalso visai mūsu plenārsēdei. Un es vēlreiz pasvītroju- visi pārējie priekšlikumi ir pakārtoti šim pirmajam balsojumam. Kāds būs šis pirmais balsojums, tā mēs arī turpmāk rīkosimies mūsu plenārsēdes pašā sākumā.

Lūdzu, deputāts Ābiķis.

Dz.Ābiķis: Pēc reglamenta frakcija ir tiesīga pieprasīt pārtraukumu, un nav jābalso vispār.

Priekšsēdētājs: Reglamentā ir citādi ierakstīts, ja jūs, godājamais kolēģi, atceraties... Deputāts Dinevičs pieprasīja pārtraukumu līdz pulksten 12.00, nevis pārtraukumu frakcijai kā tādai. Ja būtu pārtraukums tikai uz reglamentā noteikto laiku, tad balsot nevajadzētu. Tā kā pārtraukums ir līdz divpadsmitiem, ir jābalso.

Lūdzu reģistrēties. Rezultāts: 125 deputāti. Lūdzu, balsosim par Latvijas Tautas frontes frakcijas vadītāja Dineviča ierosinājumu pārtraukt plenārsēdi līdz pulksten 12.00 un pulksten 12.00 plenārsēdi turpināt. Rezultāts: 116- par, 2- pret, 4- atturas. Plenārsēde savu darbu atsāk pulksten 12.00.

(Pārtraukums)

Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.

Priekšsēdētājs: Godātie deputāti! Turpinām mūsu plenārsēdi. Lūdzu, reģistrēsimies! Rezultāts: 129 deputāti.

Tagad, lūdzu, par plenārsēdes darba kārtību šodien. Kādi, lūdzu, ir priekšlikumi? Mums te ir tāds smuks fons, bet es jums jautāju par darba kārtību šīsdienas plenārsēdei. Kādi ir jūsu priekšlikumi?

Lūdzu, deputāts Dinevičs.

J.Dinevičs: Cienījamie kolēģi, es ierosinu iekļaut darba kārtībā šādu punktu: kā jūs atceraties, savā laikā tika izveidota Valsts pašaizsardzības komisija. Šī komisija ne ar kādu citu lēmumu nav atcelta, tātad šai komisijai ir visas iespējas darboties, un, manuprāt, ir pienācis īstais brīdis, kad tai atkal būtu intensīvi jādarbojas. Situācija, salīdzinot ar janvāri, ir mainījusies, un frakcija ierosina nedaudz arī mainīt personālsastāvu šajā komisijā. Tāpēc jautājumu varētu formulēt tā: par izmaiņām Valsts pašaizsardzības komisijā.

Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, vai ir vēl kādi priekšlikumi? Lūdzu, Krastiņš Andrejs, pēc tam deputāts Aleksejevs.

A.Krastiņš: Frakcijas izveidotā darba grupa ir sagatavojusi dokumentu- Latvijas Republikas konstitucionālo likumu "Par Latvijas Republikas valstisko statusu". Pašlaik šis likumprojekts tiek izdalīts latviešu valodā, tiek gatavots krievu valodā. Es arī lūdzu iekļaut šā dokumenta izskatīšanu mūsu šīsdienas plenārsēdes darba kārtībā.

Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, deputāts Aleksejevs.

A.Aleksejevs: */Es vēlreiz prasu, lai jautājums par iedzīvotāju apgādi ar pārtikas produktiem tiktu ieslēgts šodienas darba kārtībā un tiktu uzklausīta tirdzniecības ministra informācija./

Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāts Kide.

E.Kide: Ir Budžeta komisijas priekšlikums- iekļaut darba kārtībā izmaiņas 1991.gada budžetā. Materiāli ir kārtībā, varētu būt ap pulksten trijiem.

Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāts Endziņš.

A.Endziņš: Ir priekšlikums darba kārtībā iekļaut arī izmaiņas Kriminālkodeksā. Materiāls pašreiz tiek gatavots, pēcpusdienas sēdē varētu izskatīt.

Priekšsēdētājs: Paldies. Vairs priekšlikumu nav. Ir ierosinājums balsot par katru iesniegto priekšlikumu atsevišķi, jo tā laikam būs ātrāk un labāk. Pirmais- par Valsts pašaizsardzības komisijas papildināšanu. Tā jūs formulējāt, deputāt Dinevič? Vai ir jautājumi, lūdzu? Nav jautājumu, varam balsot. Lūdzu, balsosim par to, lai iekļautu darba kārtībā. Paldies. Rezultāts: 103- par, 6- pret, 15- atturas. Iekļauts darba kārtībā.

Par Latvijas Republikas Augstākās padomes konstitucionālā likuma "Par Latvijas Republikas valstisko statusu" projektu. Vai jautājumi ir, lūdzu? Ir jautājums deputātam Zaļetajevam.

S.Zaļetajevs: */Mums piedāvāts izskatīšanai pietiekami nopietns likumprojekts. Atbilstoši mūsu reglamentam, kas pagaidām vēl darbojas, likumprojekti vispirms ir jāizskata attiecīgajās komisijās. Mani pārsteidz, kā var tik nopietnu likumprojektu izvirzīt izskatīšanai sesijā, ja tas līdz tam nav apspriests komisijās. Es ierosinu šo likumprojektu apspriest vismaz Likumdošanas jautājumu komisijā./

Priekšsēdētājs: Es atvainojos, deputāts Krūmiņš bija pirmais.

J.Krūmiņš: Es ierosinu iekļaut darba kārtībā Mandātu un deputātu ētikas komisijas apstiprinājumu par deputāta Berķa pilnvarām.

Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāts Endziņš.

A.Endziņš: Paskaidrojums sakarā ar deputāta Zaļetajeva jautājumu. Šis likumprojekts ir izskatīts Likumdošanas jautājumu komisijā, jo opozīcijas frakcijas pārstāvji atklāti ir deklarējuši savu attieksmi pret Latvijas Republikas suverenitāti kā tādu.

Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, balsosim par priekšlikumu iekļaut darba kārtībā. Reģistrēsimies! Jūs esat dikti šiverīgi, tāpēc arī mums nemitīgi jāreģistrējas. Lūdzu rezultātu. 136. Balsojam par konstitucionālā likumprojekta "Par Latvijas Republikas valstisko statusu" iekļaušanu darba kārtībā. Rezultāts: 108- par. Paldies. Darba kārtībā tiek iekļauts.

Nākamais jautājums- deputāta Aleksejeva ierosinājums izskatīt jautājumu par iedzīvotāju apgādi ar pārtiku, šajā sakarā uzklausot tirdzniecības ministru. Lūdzu, vai ir jautājumi? Nav. Jūs ierosināt ģenerālpulkvedi Kuzminu klausīties? Tad ir divi ierosinājumi. Pirmais ierosinājums- uzklausīt ministru, otrs priekšlikums- uzklausīt ģenerālpulkvedi Kuzminu. Balsosim par katru atsevišķi.

Tagad balsojam par ministra ziņojuma noklausīšanos. Rezultāts: par- 35, 60- pret, 32- atturas. Netiek iekļauts darba kārtībā.

Tagad balsojam par ģenerālpulkveža Kuzmina atskaites noklausīšanos par šo pašu jautājumu. Rezultāts: 63- par, pret- 30, 27- atturas. Tas ir, 57 un 63... Tiek iekļauts darba kārtībā.

A.Aleksejevs: */Anatolij Valerianovič! Es lūdzu vārdu par balsošanas motīviem./

Priekšsēdētājs: */Par kādu jautājumu?/

A.Aleksejevs: */Lūk, par to pašu./

Priekšsēdētājs: */Mēs jau nobalsojām./

A.Aleksejevs: */Es saprotu, bet šajā gadījumā es gribu izteikt savu redzesviedokli./

Priekšsēdētājs: */Tad beigās par procedūru./

A.Aleksejevs: */Labi./

Priekšsēdētājs: Nākamais jautājums- izmaiņas 1991.gada budžetā. Vai ir jautājumi? Nav. Lūdzu, balsosim. Rezultāts: 118. Iekļauts darba kārtībā.

Nākamais- izmaiņas Kriminālkodeksā. Lūdzu, balsosim. Rezultāts: 99- par... 100- par. Ir iekļauts darba kārtībā.

Deputāt Jāni Krūmiņ, lai balsotu par jūsu priekšlikumu vai jūs Mandātu un deputātu ētikas komisijas vārdā runājāt? Lūdzu, atbildiet konkrēti! Tātad jūs esat gatavs ziņot Mandātu komisijas vārdā par šo jautājumu? Es tad ar jūsu atļauju šo balsojumu par iekļaušanu darba kārtībā atlieku, tikai atlieku, jo darba kārtība ir tāda, ka Mandātu komisijai ir jāsniedz, jo var būt kuriozs gadījums: Mandātu komisija varbūt šobrīd nav gatava, jo mēs Mandātu komisijas ziņojumu par deputātiem parasti izskatām pirmo. Tāpēc pagaidām atliekam.

Pirmais jautājums- par izmaiņām pašaizsardzības komisijas sastāvā, bet pirms tam par procedūru vārds deputātam Aleksejevam. Lūdzu.

A.Aleksejevs: */Par nožēlu man jākonstatē, ka mūsu tēvzemei tik ļoti nopietnā momentā mēs neesam noskaņoti nopietni izturēties pret apspriežamajiem jautājumiem. Šodien darba kārtībā ieslēgti vairāki jautājumi, kuriem lēmumu projekti nav pat pavairoti un izsniegti deputātiem. Ir arī tādi izteikumi, ka opozīcijai ar tiem nav jāiepazīstas. Var, protams, dažādi uz to skatīties, taču tas liecina, ka šodien mūsu cienījamā sapulce nav noskaņota nopietni izlemt nopietnus jautājumus. Kas attiecas uz pārtikas produktiem, tad iedzīvotājiem ir jāēd jebkuros apstākļos. Bet šodien tiešām ir radusies ārkārtīgi saspringta situācija iedzīvotāju apgādē ar pārtikas produktiem. Man ļoti žēl, ka to uztveram tik nenopietni. Bet, kas attiecas uz citu jautājumu apspriešanu, tad es par nožēlu neesmu paradis būt par balsošanas mašīnu, esmu paradis, ka man ir pašam savi uzskati, kas var atšķirties no citu uzskatiem, kas var nebūt tādi kā citiem, jo ir pašam savi. Man nav šo dokumentu un par nožēlu nevaru piedalīties to apspriešanā, un tādi jautājumi ir vairāki./

Priekšsēdētājs: Kolēģi, izskatām pirmo jautājumu, proti, par izmaiņām... Lūdzu, otrais mikrofons.

P.Simsons: Uzziņa pie iepriekš teiktā: jautājumu par iedzīvotāju apgādi ar pārtiku ir izlēmusi valdība, un tas šodien ir publicēts avīzē "Diena" pirmajā lappusē. Tāpēc nav pamata mums šeit šo jautājumu izskatīt. Tāds ir mans ierosinājums.

Priekšsēdētājs: Mēs jau nobalsojām par šo jautājumu, proti, ka aicinām ģenerālpulkvedi Kuzminu sniegt informāciju par tiem traucējumiem, kuri ir pārtikas piegādē, pateicoties attiecīgai armijas rīcībai.

Tagad pirmais jautājums - par izmaiņām Valsts pašaizsardzības komisijā. Lūdzu.

J.Dinevičs: Cienījamie kolēģi, mēs labi atceramies šo dokumentu, kas bija pieņemts. Šīsdienas mūsu sēdē tiek piedāvāts palielināt šo sastāvu ar vienu uzvārdu, tas ir, iekļaut tajā Daini Īvānu un Andreja Inkuļa vietā šajā sarakstā iekļaut Andri Teikmani.

Tātad savā laikā, kad mēs pieņēmām šo dokumentu, 1.punkts skanēja tā: "Izveidot vienotu Valsts pašaizsardzības komisiju šādā sastāvā: Anatolijs Gorbunovs, Ivars Godmanis, Jānis Dinevičs, Romualds Ražuks, Andrejs Inkulis."

Tagad mēs ierosinām papildināt šo sarakstu ar Daini Īvānu un Inkuļa vietā iekļaut Andri Teikmani. Viss pārējais paliek tā, kā tur ir.

Priekšsēdētājs: Paldies. Vai ir, lūdzu, jautājumi? Vai varam balsot par šo priekšlikumu? Varam. Tad, lūdzu, izsakiet savu attieksmi balsojot. Rezultāts: 104- par, 105- par, pret- 5, atturas- 11. Paldies. Lēmums par izmaiņām Valsts pašaizsardzības komisijā ir pieņemts.

Es lūdzu plenārsēdi turpināt vadīt priekšsēdētāja vietniekam Andrejam Krastiņam. Nē- sēdi vadīt tālāk. Es pēc neliela brīža atkal atgriezīšos un turpināšu vadīt sēdi.

Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja vietnieks Andrejs Krastiņš.

Priekšsēdētājs: Godājamie kolēģi, kā nākamo darba kārtības jautājumu mēs esam apstiprinājuši likumprojektu par Latvijas Republikas Augstākās padomes konstitucionālo likumu "Par Latvijas Republikas valstisko statusu".

Vai ir kādi traucējumi, lai mēs šo likumprojektu izskatītu, vai ir nepieciešami kādi paskaidrojumi? Dineviča kungs? Lūdzu, otrais mikrofons.

I.Ivanovs: */Vismaz frakcijai "Līdztiesība" dodiet šo dokumentu! Mēs dokumentu neesam saņēmuši./

Priekšsēdētājs: Godājamie kolēģi, varbūt tādā gadījumā mēs varētu samainīt jautājumu kārtību, kamēr šis dokuments nav izsniegts. Bet man šobrīd nav arī informācijas par to, kā ir ar pārējo dokumentu pavairošanu un izdalīšanu deputātiem, tas ir, par budžetu vai par labojumiem Kriminālkodeksā.

Lūdzu, deputāts Kide.

E.Kide: Mēs lūdzām budžetu izskatīt pulksten trijos, jau vakarā pieteicām, jo dokuments būs tikai trijos.

Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, Endziņa kungs, kāds stāvoklis ir ar dokumentiem par izmaiņām Kriminālkodeksā?

A.Endziņš: Es jau lūdzu to pēc pusdienas.

Priekšsēdētājs: Paldies. Tādā gadījumā mēs tūlīt noskaidrosim, cik laika nepieciešams dokumentu pavairošanai un izdalīšanai. Pēc tam izlemsim par tālāko darbību. Es paredzu, ka būs nepieciešams laikam neliels pārtraukums, lai izdalītu šo dokumentu (tas ir īss, uz vienas lappuses), lai varētu iepazīties visi deputāti.

Tātad kanceleja izsakās, ka nepieciešamas, minimums, 10 minūtes, tas laikam nozīmē 15 minūtes, tāpēc 15 minūšu pārtraukums. Darbu atsāksim bez ceturkšņa vienos. Pa to laiku tiks izdalīts dokuments.

(Pārtraukums)

Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja vietnieks Andrejs Krastiņš.

Priekšsēdētājs: Kolēģi, ieņemsim, lūdzu, vietas!

Godājamie kolēģi, vai visiem deputātiem ir izdalīts likumprojekts? Paldies.

Pārtraukumā, pirms likumprojekta izdalīšanas, divi deputāti ir iesnieguši savus labojumus, tas ir, vēl pirms šā likumprojekta apspriešanas. Tie ir: deputāts Geidāns un deputāts Plotnieks. Deputāts Geidāns ir šeit, deputāts Plotnieks laikam nāk.

Lūdzu, kādas ir domas godājamiem deputātiem? Vai izskatīt šo likumprojektu uzreiz, vai ir nepieciešams kāds laiks? Lūdzu, deputāts Repše pirmais, pēc tam- deputāts Bērziņš.

E.Repše: Es ierosinu šo iesniegto dokumentu pieņemt tūlīt pirmajā lasījumā, jo konceptuāli tas viss jau ir diskutēts un skaidrs diezgan. Un ierosinājums tūlīt pat darba grupai sapulcēties, lai sagatavotos likumprojekta otrajam lasījumam.

Priekšsēdētājs: Paldies. Godājamie kolēģi, es esmu šīs grupas vadītājs, kuru ir izvirzījusi frakcija. Laikam ir nepieciešams ziņojums par šo dokumentu? Es domāju, varbūt es dotu pats sev vārdu un varbūt Daudiša kungs varētu mazliet koriģēt to apspriešanas kārtību.

Sēdi turpina vadīt Latvijas Republikas Augstākās padomes sekretārs deputāts Imants Daudišs.

A.Krastiņš: Godājamie kolēģi, jūsu uzmanībai tiek nodots likumprojekts- Latvijas Republikas Augstākās padomes konstitucionālais likums "Par Latvijas Republikas valstisko statusu".

Līdz šim mūsu republikas Augstākā padome ir veidojusi savu darbību, pamatojoties uz Latvijas Republikas Augstākās padomes 1990.gada 4.maija Deklarāciju par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu. Kā atceraties, šajā deklarācijā 5.pantā tika noteikts pārejas periods Latvijas Republikas valstiskās neatkarības atjaunošanai de facto, kas bija sasniedzams, vedot sarunas pilnvarotai komisijai ar PSRS attiecīgajām struktūrām. Kopš 1991.gada 19.augusta šādas PSRS konstitucionālas likumīgas struktūras valsts varas un izpildvaras institūcijas valsts apvērsuma rezultātā ir pārstājušas darboties. Tādējādi arī izpildīt mūsu Neatkarības deklarācijas prasības par mūsu neatkarības atjaunošanu šādu sarunu ceļā ir kļuvis neiespējami. Tādējādi mums ir jānosaka mūsu valsts valstiskais statuss, sava darbības programma šādos darbības apstākļos.

Kādā veidā tālāk attīstīsies virzība ar PSRS- tādas prognozes mēs nevaram izteikt un laikam nav spējīgs izteikt uz šo brīdi neviens, bet mums savas darbības tiesiskais pamats un savas darbības politika ir jānosaka šodien. Tāpēc šā likumprojekta preambulā ir izteikti šie apstākļi, kas ir par pamatu šāda konstitucionālā likuma pieņemšanai, un 1.pantā ir deklarēts Latvijas Republikas tiesiskais statuss, kurš arī pamatojas uz mūsu Latvijas Republikas 1922.gada 15.februāra Satversmes attiecīgajiem formulējumiem un uz Satversmi.

2.pantā ir atzīts par spēku zaudējušu, lūk, šis pārejas periods, kas bija noteikts, lai vestu šādas sarunas un šādā veidā tiktu atjaunota Latvijas Republikas valstiskā neatkarība.

Bet 3.pants šajā likumprojektā nosaka, kādā veidā augstāko valsts varu realizē Latvijas Republikas Augstākā padome un kāds ir tās darbības laiks.

Un pēdējais4.pants nosaka, ka šis konstitucionālais likums stājas spēkā līdz ar tā pieņemšanas brīdi.

Šādu projektu ir izstrādājusi darba grupa, un aicinu jūs to pieņemt pirmajā lasījumā.

Esmu gatavs atbildēt uz jautājumiem.

Priekšsēdētājs: Lūdzu, kādi jautājumi, kolēģi? Lūdzu, deputāts Geidāns.

I.Geidāns: Cienījamo referent, pilnīgi atzīstot un pieņemot šo tekstu nedalīti, es domāju, ka laikam visi mēs to tā pieņemam. Man tomēr jautājums, vai darba grupa pieņēma manu papildinājumu, kurš vienīgi precizē?

A.Krastiņš: Darba grupa pārtraukumā izskatīja deputāta Geidāna iesniegto papildinājumu un uzskatīja, ka šāda veida konstitucionālajā likumā tas nav jāiekļauj, bet jāievēro likumdošanas un likuma izpildes praksē. Jo šis konstitucionālais dokuments, kā te noteikts, ir par valstisko statusu, nevis par taktiku, kādā veidā tiek pieņemti vai realizēti attiecīgi atsevišķi likumprojekti.

I.Geidāns: Tādā gadījumā es lūdzu tomēr man dot iespēju aizstāvēt savu viedokli.

Priekšsēdētājs: Jā, tāda iespēja būs debatēs. Lūdzu, deputāts Gavrilovs.

M.Gavrilovs: */Krastiņa kungs! Man ir tāds jautājums. Šis, dabiski, ir principiāls lēmums. Kā mani, tā daudzus manus vēlētājus satrauc viens jautājums, es to formulētu tādā veidā: vai šeit nebūtu mērķtiecīgi punktu "a" papildināt ar pilsonības jautājumu, jo mēs gribam zināt, kādā valstī, ko mēs šodien pasludinām, mēs dzīvojam un kāds ir mūsu stāvoklis? Paldies./

A.Krastiņš: Šis jautājums par pilsonību pēc būtības ir ietverts gan 1., gan arī 3.punktā. 1.punkts nosaka mūsu konstitucionālo pamatu, ka tā ir 1922.gada Latvijas Republikas Satversme. Un arī 3.punktā teikts, ka visus lēmumus Latvijas Republikā pieņem Latvijas Republikas Augstākā padome. Tātad no mums un no jums ir atkarīgs, kā šis jautājums tiks tālāk atrisināts.

M.Gavrilovs: */Tad es precizēju: kā šajā momentā, kad ir tik saspringta situācija, šis jautājums tiks izlemts? Tas karājas gaisā jau vairākus gadus. Man liekas, ka tam pašlaik ir principiāla nozīme, no kura mēs nevaram izvairīties./

A.Krastiņš: Es varu izteikt savas personīgās domas, tā kā darba grupā šis jautājums netika apspriests, darba grupai bija cits uzdevums. Manas personīgās domas: šādā tik tiešām saspringtā un ārkārtējā situācijā apspriest tik ārkārtīgu un tik būtisku jautājumu vienkārši laikam ir neiespējami, lai vēl vairāk nesasprindzinātu situāciju.

M.Gavrilovs: */Taču ne mazāk svarīgs kā šis./

A.Krastiņš: Tā kā 1.pantā mums ir noteikts, ka Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai, tas ir plašāks jēdziens nekā varbūt konkrēti likumprojekts par attiecīgo pilsonību vai ko tamlīdzīgu. Tātad mums visiem pieder šī vara, un Augstākā padome lems, kādā veidā katrs no mums to realizēs.

Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāts Freimanis.

J.Freimanis: Es saprotu, ka tas ir konstitucionāls likums, bet, lūdzu, Krastiņa kungs, paskaidrojiet, kādā veidā tiks ievērots tas reālais fakts, ka mums kaut kādas sarunas ar kaut ko acīmredzot būs?

A.Krastiņš: Tas ievērots tajā faktā, ka mēs nosakām savu starptautisko tiesisko statusu. Starptautisko tiesību subjekti ved sarunas pēc pastāvošās diplomātiskās un starpvalstu attiecību prakses. Kā mēs būsim uz to gatavi un kā mūsu partneri- tādā veidā šīs sarunas arī realizēsies.

Priekšsēdētājs: Lūdzu, pirmais mikrofons.

K.Matvejevs: */Krastiņa kungs! Gribu pievērst jūsu uzmanību likumprojekta 3.punkta sākumam. Tur ir tāda frāze: "līdz okupācijas un aneksijas likvidēšanai". Kā mēs varam spriest, okupācija un aneksija ir laika ziņā nesavienojamas lietas, tas ir, okupācija var notikt pirms aneksijas, jo šie procesi laika ziņā nesakrīt. Kā atrisināma šī pretruna? Vai šis jautājums pie jums ir apspriests?/

Priekšsēdētājs: Šis jautājums tagad netika izskatīts, tā kā tas tika izskatīts arī agrāk, bet situācija ir tāda, ka diemžēl šajā vēsturiskajā situācijā šie jēdzieni ir saplūduši, jo aneksija ir tikai okupācijas turpmākā tiesiskās formas realizācija.

K.Matvejevs: */Piedodiet, bet, kā es varu spriest, aneksijas sākums nosaka okupācijas beigas, ne citādi./

A.Krastiņš: Arī turpinoties okupācijai- tas ir teorētiski tiesisks strīds, bet nu sekas mēs izjūtam.

M.Matvejevs: */Paldies. Taču jūsu atbilde mani neapmierina./

I.Bērziņš: Es atvainojos, cik ir zināma informācija, tad pašlaik Doma laukumā atrodas tanki ar desantniekiem. Es aicinātu pārtraukt pilnīgi neloģiskas un nevajadzīgas debates un pieņemt gan pirmajā, gan otrajā lasījumā, gan trešajā lasījumā šo dokumentu, lai vismaz tā tauta, kas atrodas apkārt un dzird mūs pašlaik, zinātu, ka šāds dokuments ir pieņemts. Tātad tūdaļ pārtraukt debates un pieņemt šo dokumentu- tāds ir mans priekšlikums, un es lūdzu to nekavējoties likt uz balsošanu.

A.Krastiņš: Lūdzu balsošanu.

Priekšsēdētājs: Balsojam! Kas, lūdzu, par to, lai pārtrauktu debates? Vispirms, lūdzu, reģistrāciju! Kolēģi, kas tikko ienākuši, neaizmirstiet, ka ir reģistrācija! Paldies. Lūdzu rezultātu: 141 deputāts. Lūdzu, balsosim par Latvijas Republikas Augstākās padomes konstitucionālo likumu.

I.Silārs: Es aicinātu vispirms nobalsot kā par steidzamu, tad būtu vajadzīgi tikai divi lasījumi.

Priekšsēdētājs: Lūdzu, balsosim par šo likumu, ka mēs to izskatīsim kā steidzamu pirmajā lasījumā. Lūdzu rezultātu: 114- par, 18- pret, un neviens neatturas.

Tagad, lūdzu, balsosim par šo Latvijas Republikas Augstākās padomes konstitucionālo likumu "Par Latvijas Republikas valstisko statusu" pirmajā lasījumā. Likums ir steidzams. Kolēģi grib vēl pārreģistrēties, ņemot vērā, cik svarīgs ir šis likums. Es domāju, tie, kuri nav reģistrējušies, celiet rokas.

Balsošanas režīmu, nekādu sarunu!... Lūdzu, kolēģi, dzēsīsim balsošanas režīmu un reģistrēsimies vēlreiz! Lūdzu reģistrāciju. Rezultāts: 132. Lūdzu, balsosim par šā likuma pirmo lasījumu.

Rezultāts: 108- par, 15- pret, un neviens neatturas. Es paceltās rokas ievēroju, 110- par, 111- par. Likums pieņemts pirmajā lasījumā.

Aicinu deputātus pieņemt šo likumu otrajā lasījumā un kopumā, tā kā šis likums ir steidzams.

Lūdzu, deputāts Zotovs.

A.Zotovs: */Pirms otrā lasījuma es gribu izteikt piezīmi, jo debates jau ir pārtrauktas. Man liekas, ka runāt par to, ka PSRS ir pārtraukuši darboties konstitucionālie valsts varas orgāni, nav pareizi. Pašlaik notiek PSRS Augstākās padomes Prezidija sēde, šodien darbu sāk KPFSR Augstākās padomes sesija. Es domāju, ka vajag rakstīt tā: "Valsts apvērsuma rezultātā nav iespējams realizēt 9.pantu." Tad viss būs saprotams, kāpēc mēs šeit tā apgriežam. Saprotat?/

Priekšsēdētājs: Šteina kungs, lūdzu!

V.Šteins: Man ir papildinājums: 1.punktā vārda "noteikt" vietā "atzīt" un aiz vārda "Satversmi"... "kuru turpina nelikumīgi okupēt PSRS karaspēks".

Priekšsēdētājs: Cienītie kungi, mums parasti ir tāds paradums, ka mēs labojumus izdarām tikai tad, ja tie ir iesniegti rakstiski. Likumu šodien pieņemam steidzami. Man liekas, kolēģi dzird kādu rūkoņu, kas tuvojas Augstākajai padomei. Tā ka es aicinu balsot par šo konstitucionālo likumu otrajā lasījumā un kopumā. Lūdzu balsošanas režīmu. Jums, cienītie deputāti, nav rakstisku priekšlikumu. Lūdzu rezultātu: 111- par, pret- 13 un...

No redakcijas: Stenogrammas pielikumā dota balsojuma elektroniskā izdruka:

Balsoja- par (109):

Marjaša Ruta Par

Eglājs Vilnis Par

Krūmiņš Ģirts Par

Ozols Indulis Par

Batarevskis Oļegs Par

Cālītis Ints Par

Gulbis Jānis Par

Rikards Rolands Par

Repša Rolands Par

Apsītis Romāns Par

Krūmiņš Jānis Par

Zotovs Aleksejs Par

Blumbergs Ojārs Par

Salītis Broņislavs Par

Karlsons Juris Par

Teikmanis Andris Par

Cīrulis Mārcis Par

Punovskis Arturs Par

Ēlerts Ivars Par

Cilinskis Einārs Par

Freimanis Jānis Par

Stepičevs Mihails Par

Endziņš Aivars Par

Budovskis Māris Par

Kramiņš Atis Par

Preinbergs Gunārs Par

Tomašūns Andris Par

Alksnis Leonīds Par

Čebotarenoka Velta Par

Dozorcevs Vladilens Par

Silārs Ivars Par

Einiņš Vladimirs Par

Bērzs Arnolds Par

Lagzdiņš Jānis Par

Eniņš Teodors Par

Lembergs Aivars Par

Mačtams Alfrēds Par

Kalnbērzs Viktors Par

Apinītis Andris Par

Caune Ivars Par

Līgotnis Andris Par

Šļakota Kazimirs Par

Cibulis Juris Par

Andrejevs Georgs Par

Vanags Dainis Par

Buķele Emerita Par

Kide Edvīns Par

Skulte Druvis Par

Rāzna Stefans Par

Teteris Ludvigs Par

Černajs Raits Par

Zaščerinskis Jevgēnijs Par

Laķis Pēteris Par

Gabrānovs Pēteris Par

Mednis Sarmis Par

Felss Andris Par

Strazdiņš Indulis Par

Bresis Vilnis Edvīns Par

Arnītis Mārtiņš Par

Zeltkalne Brigita Par

Jurševics Egils Einars Par

Aizezers Juris Par

Kalniņš Imants Par

Škapars Jānis Par

Emsis Indulis Par

Grigorjevs Aleksejs Par

Kārkla Marija Par

Berklavs Eduards Par

Gavars Jānis Par

Šteins Valdis Par

Krūgaļaužs Pēteris Par

Mucenieks Visvaldis Par

Liepiņš Kārlis Par

Albertiņa Skaidrīte Par

Jundzis Tālavs Par

Grūbe Guntis Par

Zeile Valentīna Par

Beļskis Normunds Par

Puzo Andris Par

Špoģis Kazimirs Par

Seiksts Antons Par

Ūdris Ārijs Par

Kodoliņš Artūrs Par

Grūtups Andris Par

Gorbunovs Anatolijs Par

Buls Antons Par

Vaivads Jānis Par

Bojārs Juris Par

Bels Alberts Par

Daudišs Imants Par

Bērziņš Mārtiņš Par

Ulme Arvīds Par

Kostanda Odisejs Par

Krūmiņš Raimonds Par

Seile Anna Par

Cupruns Ivans Par

Repše Einars Par

Simsons Pēteris Par

Celmiņš Juris Par

Seleckis Vilis Par

Lazda Pēteris Par

Jaunkļaviņš Agris Par

Čepānis Alfrēds Par

Īvāns Dainis Par

Krastiņš Andrejs Par

Dinevičs Jānis Par

Krastiņš Edmunds Par

Geige Ilmārs Par

Strīķis Voldemārs Par

Balsoja - pret (13):

Smirnovs Vladimirs Pret

Zaļetajevs Sergejs Pret

Ivanovs Ivans Pret

Ždanoka Tatjana Pret

Šapovālovs Pāvels Pret

Matvejevs Konstantīns Pret

Safonovs Anatolijs Pret

Eglītis Edgars Pret

Builovs Nikolajs Pret

Dīmanis Sergejs Pret

Jagupecs Jurijs Pret

Mantuļņikovs Oļegs Pret

Stroganovs Filips Pret

Nebalsoja (10):

Mihailovs Nikolajs Neb

Maharevs Eduards Neb

Romašovs Genādijs Neb

Āboltiņš Eduards Neb

Buka Staņislavs Neb

Aleksejevs Anatolijs Neb

Zatuliviters Vladimirs Neb

Priščepovs Valērijs Neb

Bērziņš Indulis Neb^

Vulfsons Mavriks Neb^

(?tā: elektroniskajā izdrukā - Red.)

M.Gavrilovs: */Par balsošanas motīviem pēc tās- man ir tādas tiesības. Mana personīgā attieksme pret dokumentu, kas neskar pilsonības jautājumu.../

Priekšsēdētājs: Lūdzu, pirmais mikrofons.

M.Gavrilovs: */...attieksme pret dokumentu, kas neskar pilsonības jautājumu. Tie vēlētāji, kurus es pārstāvu, un mani kolēģi nezina, kādā valstī mēs pašlaik atrodamies. Es personīgi uzskatu, ka tādā situācijā man balsot nav jēgas./

Priekšsēdētājs: Paldies. Tātad kolēģis savas domas ir izteicis. Betmūsu republikas valstiskais statuss juridiski ir mainīts. (Aplausi.)

Cienījamie deputāti, pirms aiziešanas pārtraukumā es lūgtu visiem piecelties un ar īsu klusuma brīdi godināt Maskavā bojā gājušos. (Pieceļas.) Paldies.

Pārtraukums līdz pulksten 15.00.

(Pārtraukums)